Ponad dwa lata temu zamieściłem na blogu wpis poruszający zagadnienie ważności licencji transportowej w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy transportowego w spółkę z o. o.
Przekształcenie przedsiębiorcy transportowego w spółkę z o. o.
We wpisie sprzed ponad dwóch lat omówiłem krótko sprawę, w której przedsiębiorca transportowy przed przystąpieniem Polski do UE otrzymał zezwolenie na transport międzynarodowy towarów na okres 48 lat – aż do 2052 r. Po przystąpieniu Polski do UE przekształcił się w spółkę z o. o. (było to w 2013 r.) i wystąpił do GITD o przeniesienie zezwolenia na spółkę.
Istotne w tej sprawie było to, że przed akcesją Polski do UE przepisy przewidywały, że zezwolenie może być udzielone nawet na 50 lat.
GITD zgodnie z wnioskiem licencję przeniósł na spółkę, jednak skrócił okres jej ważności do 10 lat – do 2023 r. Powołał się przy tym na obecnie obowiązujące przepisy unijne, które uprawniają do udzielenia licencji na międzynarodowy przewóz rzeczy na okres co najwyżej 10 lat.
Przedsiębiorca zaskarżył decyzję GITD do wojewódzkiego sądu administracyjnego
Przedsiębiorcy nie spodobało się to, że GITD skrócił okres ważności licencji. W skardze przedsiębiorca powołał się między innymi na konstytucyjną ochronę praw nabytych. Skoro wcześniej zostało mu udzielone zezwolenie na okres 48 lat, to organ przenoszący licencję na spółkę nie był uprawniony do skrócenia tego okresu. Sąd administracyjny przychylił się do tej argumentacji i uchylił decyzję tylko w części dotyczącej ustalenia okresu jej ważności.
GITD zaskarżył wyrok WSA do Naczelnego Sądu Administracyjnego
I sprawę ostatecznie wygrał. NSA uchylił wyrok sądu pierwszej instancji.
NSA szczegółowo uzasadnił, dlaczego skrócenie okresu ważności licencji nie godzi w ochronę praw nabytych. Licencja jest więc ważna do 2023 r.
Jeżeli ktoś jest zainteresowany tą sprawą, to może sięgnąć do wyroku i uzasadnienia NSA. Sprawa toczyła się pod sygnaturą II GSK 1873/15.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }