Kiedyś wspominałem o ukrytych kosztach przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę z o. o. – czyli takich kosztach, o których chyba nikt w Internecie nie pisze.
Jednym z takich ukrytych kosztów może być przygotowanie nowego papieru firmowego. I nowych pieczątek. Treść, jaka powinna znaleźć się na papierze firmowym lub pieczątce, wynika z przepisów nakładających na spółki dość rygorystyczne i w mojej ocenie zbyt daleko idące obowiązki.
Otóż spółka przekształcona ma obowiązek podawać we wszystkich pismach kierowanych do swoich kontrahentów, a także w mailach, na stronie internetowej następujące dane:
1) firmę, siedzibę spółki i jej adres,
2) oznaczenie sądu rejestrowego, numer KRS,
3) NIP,
4) wysokość kapitału zakładowego.
Jest to zdecydowanie zbyt daleko idący obowiązek, ponieważ powyższe dane należy podawać nie tylko w pismach o charakterze handlowym, ale i w pismach, które takiego charakteru nie mają. Np. na kartkach świątecznych!
Jest to absurdalne, tym bardziej, że niewykonanie tego obowiązku jest zagrożone karą grzywny do 5000 zł (nakładanej na zarząd).
Oprócz powyższego spółka ma jeszcze jeden obowiązek informacyjny, a związany jest on ze zmianą nazwy przedsiębiorcy obligatoryjnie dokonanej w dniu przekształceniem w spółkę z o. o.
Otóż przedsiębiorca prowadzący działalność jako „Jan Kowalski Materiały Budowlane” po przekształceniu będzie „Jan Kowalski Materiały Budowlane sp. z o. o.” lub „Materiały Budowlane sp. z o. o.” (zawsze musi znaleźć się dodatek „sp. z o. o.”).
W przypadku gdy zmiana firmy przedsiębiorcy przekształcanego w związku z przekształceniem nie polega tylko na dodaniu zwrotu „sp. z o. o.”, to spółka przekształcona ma obowiązek podawania w nawiasie dawnej firmy, obok nowej firmy, z dodaniem wyrazu „dawniej” – przez okres co najmniej roku od dnia przekształcenia.
Na papierze firmowym powinno to wyglądać tak: „Materiały Budowlane sp. z o. o., dawniej Jan Kowalski Materiały Budowlane”.
Każdy, kto zlecał opracowanie logo profesjonaliście, wie, że czasami dodanie tylko przecinka może zmienić koncepcję i układ projektowanego znaku. Po przekształceniu może zaistnieć konieczność opracowania nowego logo.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }