Kolega jest w trakcie zakładania działalności gospodarczej i zastanawiał się nad obowiązkiem posiadania rachunku bankowego.
Oczywiście, takiego obowiązku nie ma. Co do zasady przedsiębiorca może prowadzić transakcje tylko przy użyciu gotówki. Jest jednak wyjątek od tej zasady. Mianowicie te transakcje, które 1) przekraczają wartość 15 000 euro, 2) a ich drugą stroną jest inny przedsiębiorca, muszą być dokonane za pośrednictwem rachunku bankowego.
Ale to pytanie postawione w tytule jest coraz bardziej teoretyczne, ponieważ dzisiaj mało który przedsiębiorca nie posiada konta w banku (chociaż zdarzają się tacy!).
Jeżeli jesteś początkującym przedsiębiorcą i rozpoczynasz swoją przygodę z jednoosobową działalnością gospodarczą, to chciałbym udzielić Tobie rady.
Otwórz sobie nie jeden, a co najmniej dwa firmowe rachunki bankowe. Jeden rachunek używaj do bieżącej działalności – na ten rachunek przyjmuj wynagrodzenie za sprzedaż towarów lub usług, z tego rachunku płać wynagrodzenie swoim kontrahentom.
Jednak za każdym razem, gdy Twój klient zapłaci wystawioną przez Ciebie fakturę, to od otrzymanej kwoty natychmiast przelej na drugi rachunek równowartość VAT i PIT – należne od tej otrzymanej kwoty. Rób tak za każdym razem, gdy Twój kontrahent zapłaci Tobie wynagrodzenie.
W ten sposób, gdy zbliży się termin podzielenia się z fiskusem Twoimi dochodami, nie będziesz się musiał martwić, skąd wziąć środki na zapłatę podatku – będą one zgromadzone na drugim rachunku bankowym.
Jest to praktyczne rozwiązanie zwłaszcza dla tych przedsiębiorców, którzy będą rozliczać się kwartalnie.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }