O przedsiębiorcach transportowych – sytuacje, gdy przekształcenie jest opcją tańszą niż wniesienie przedsiębiorstwa aportem do spółki

Marcin Bartyński            29 czerwca 2015            Komentarze (0)

Jeżeli prowadzisz firmę transportową i trafiłeś tan tego bloga, to być może zastanawiasz się nad przekształceniem swojego przedsiębiorstwa transportowego w spółkę z o. o. Prawdopodobnie zastanawiasz się, jak to zrobić możliwie tanio, a przy tym dobrze.

Kiedyś pisałem o tym, że wniesienie przedsiębiorstwa aportem do spółki jest nieco tańsze niż przekształcenie działalności gospodarczej w spółkę z o. o. Informacje na ten temat znajdziesz w artykule Od zera do milionera – przekształcenie czy aport?.

Jednocześnie w tym artykule zasygnalizowałem, że są wyjątki od tej zasady.

Jednym z takich wyjątków jest właśnie przekształcenie niektórych przedsiębiorców transportowych w spółkę z o. o.

Chodzi przede wszystkim o te osoby, które posiadają licencję wspólnotową na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego.

Przypomnij sobie, co pisałem na temat różnic w przejściu licencji transportowej w przypadku przekształcenia oraz w przypadku wniesienia przedsiębiorstwa aportem do spółki. Że przeniesienie licencji na spółkę jest możliwe tylko w razie przekształcenia przedsiębiorcy transportowego w spółkę z o. o.

W razie aportu takiej możliwości nie ma. W tym przypadku spółka musi się starać o nową licencję. Przedsiębiorca nie ma prawa przenieść licencji na założoną przez siebie spółkę.

I w tym miejscu dochodzimy do sedna sprawy.

Otóż opłata za uzyskanie nowej licencji wspólnotowej na przewóz towarów wynosi 4000 zł lub 8000 zł (w zależności od okresu, na jaki ma być udzielona licencja). Licencje wspólnotowe na przewóz osób są o kilkaset złotych tańsze. Tyle zapłacisz przy wniesieniu przedsiębiorstwa aportem do spółki.

Natomiast opłata za przeniesienie licencji wspólnotowej wynosi 5% ww. kwot. Tyle zapłacisz przy przekształceniu w spółkę z o. o.

W większości przypadków różnica w wysokości tych opłat będzie wyższa niż różnica pomiędzy kosztami przekształcenia przedsiębiorcy transportowego  a kosztami wniesienia przedsiębiorstwa aportem do spółki.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: